اولویت سپاه در محرومیت زدایی برطرف کردن نیاز مردم است
به گزارش خبرنگار صالح نگار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی کشور:
سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور باحضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسشها درباره نقش سپاه در محرومیت زدایی و سازندگی؛ پاسخ دادند. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: سردار زهرایی، همه سپاه را به عنوان یک نهاد نظامی میشناسند. اما فعالیتهایی که سپاه در حوزههای سازندگی، در حوزههای اقتصادی داشته است، شاید همیشه با این سؤال همراه بوده است که چرا یک نهاد نظامی باید وارد فعالیتهای اقتصادی و سازندگی شود. از چه زمانی این فکر وارد مجموعه سپاه شد که وارد فعالیتهای اقتصادی و فعالیتهای سازندگی شود و با چه هدفی و چقدر در این زمینهها توانسته است توفیق داشته باشد؟
سردار زهرایی: من توضیحی بدهم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقوله سازندگی با اقتصادش با هم متفاوت است. در مقوله سازندگی، کمک به دولت و مردم است، در بخش طرح های بزرگ و اولویت دار، مثل ساخت سدها و آزادراهها و … که قرارگاه خاتم این کار را انجام میدهد. یک مورد آن هم درخصوص محرومیت زدایی و طرح های کوچک و زودبازه و عام المنفعه است که با نگاه کاملاً غیر انتفاعی و مشارکت مردم است که آنها را بسیج سازندگی مکلف است به جلو ببرد. یعنی مأموریت اصلی بسیج سازندگی این طرحهای محرومیت زدایی است. در هر دو حالت بازوی اجرایی دولت یعنی متولی سازندگی کشور نیست بلکه بازوی اجرایی است. ولی درخصوص سازندگی ما یعنی بسیج سازندگی و طرحهای محرومیت زدایی، ما امتداد مردمی دستگاههای اجرایی را هم محسوب میشویم. این یک مقوله که هر جا سؤالی داشتید من در خدمت هستم که عمده اقدامها و طرحهایی که در حوزه محرومیت زدایی بوده است، خدمت مردم عزیز گزارش بدهم. در حوزه اقتصاد سپاه به قصد مردم سالار کردن اقتصاد ورود پیدا کرده است، نه تصدی گری در اقتصاد. به همین خاطر وارد اقتصاد خرد شده است از جنسی که بعداً توضیح میدهم، سرمایههای مردم به سمت تولید بیاید، مشارکت مردم کمک کند به دستگاههای اجرایی که مأموریت دستگاههای اجرایی در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال راحتتر به پیش برود. در این هم یک دستاوردهایی با مشارکت مردم و دولت عزیزمان و مجلس که در قوانین کمک مان کرده است، اتفاق افتاده است که وقت اش توضیح میدهم.
داریم و هرچقدر انجام میدهیم تمام نمیشود؟
سردار زهرایی: این را باید اذعان کنیم در برخی از مؤلفههای محرومیت، ما عقب ماندگی داریم. یعنی مثال آن این است ۱۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار آب شرب پایدار یا آب سالم ندارند، عدد کمی نیست. این چرا انجام نشده است، یک بحث است ولی اینکه ۱۳ هزار روستا چه بنیاد مستضعفان بیاید، بسیج سازندگی بیاید، ستاد اجرایی بیاید، دولت بیاید، در یک بازه زمانی کوتاه مدتی هم انجام دادن آن کار سختی است. یا مددجویان کمیته امداد برای مسکن خب یک ورودی دارند، صاحب مسکن میشوند، از چرخه و سامانه شان خارج میشوند و یک عده دیگر وارد میشوند و بدون مسکن هستند، باید برای آنها بسازیم. محرومیت با تکنولوژی هم رشد میکند، تناسب محرومیت هم متفاوت میشود. به عنوان مثال الان اینترنت و فور جی داشتن در یک روستا یک خواسته و یک مطالبه به حق هم است و باید انجام شود. درحالی که اوایل انقلاب شما اگر یک حمام عمومی میساختید برای مردم عزیز روستا مطلوبیت داشت، ولی الان خواستههای دیگری از شما دارند. الان به بازاررسانی محصولاتشان برای آنها اهمیت دارد، چون مطلع هستند. الان دنیای ارتباطات و تکنولوژی است، متوجه میشوند که در اطراف شان چه میگذرد، خواسته هایشان هم با این فناوری رشد پیدا کرده است، درست هم است، باید هم برسند. یکسری عقب ماندگی هم دارید که باید به آنها بپردازیم. مثلاً همین جاده روستایی، در کشور ۲۵ هزار کیلومتر همین الان جاده روستایی آسفالت نشده داریم، با منابع اعتباری دولت در حوزه عمرانی به تنهایی شدنی نیست، خیلی طول میکشد. یا مثلاً در آبخیزداری ۹۰ میلیون هکتار داریم که آبخیزداری نشده است. از این تعداد ۲۰ میلیون هکتار مطالعه انجام شده است. ۲۰ میلیون هکتاری با یک تفاهمی با وزارت کردیم، در بهترین حالت که مشارکت ۵۰ درصدی مردم بیاید و ۵۰ درصد اعتبارات دولتی یا تسهیلات کمک شود، بازهم ۵ سال طول میکشد تا به سرانجام برسد. یعنی ما حداقل چهار تا ۵ سال دیگر برای آبخیزداری کل کشور نیاز داریم کشور گستردهای هم داریم، اقلیم آن هم متفاوت است، محرومیت هم از این بابت است. ما هم کمک کننده هستیم، یک موضوع هم این است، ما متولی رفع محرومیت نیستیم که اختیار و استقلالی در تصمیم و اجرا را همزمان داشته باشیم. اعتبار یک جای دیگر است، دستگاههای اجرایی متولی این کار هستند، دستگاههای ناظر ما هستند، مشخصات، نقشه و بهره برداری با آنها است.
ما به عنوان بازوی اجرایی کمک کننده دستگاههای اجرایی هستیم، یک بخشی هم حتماً سلیقه و اینها دخیل میشود و کارها برخی از اوقات کند میشود گرچه که ما ممنون همه بزرگواران هستیم که پذیرفتهاند کمکشان کنیم و خدمت به مردم کنیم.
سوال: صندوقها موازی کاری با بانکها نخواهند داشت؟
زهرائی: صندوقها با بانک مرکزی نیستند و این صندوقها خانگی هستند که حق عضویت مردم در خودشان انجام میشود و ما تصدی گری برای شان نمیکنیم و مدیریت با خود مردم است و آن جایی که برای اشتغال سرخوشهها معرفی میکند برای تسهیلات ما وامهای کم بهره را در اختیارشان میگذاریم و جاهایی که نیاز به آموزش دارند، توانمندسازی کمکشان میکنیم که این اتفاق رقم بخورد.
همین شبکهای که در اقتصاد مقاومتی توسط صندوقها رقم میخورد در محرومیت زدایی و حوادث غیرمترقبه که در فیلم بود توسط گروههای جهادی رقم میخورد که اگر نیاز بود بیشتر هم توضیح میدهیم.
سوال: اگر یک دقیقه توضیح دهید بفرمایید؟
زهرائی: گروههای جهادی فناوری انقلاب در کشور شدند، ما نفس کارمان و محتوا و روی حاکم بر کارمان انسان سازی است که در عرصه اتفاق میافتد یعنی همین جهادگر عزیز که داوطلبانه و بی منت در عرصه محرومیت زدایی میآید یا در حوادث مثل زلزله و سیل و کرونا که میآید، شصت و دو هزار گروه جهادی داریم که در قرارگاه جهادی منطقهای و پهنهای سامان پید میکنند برای عملیات هماهنگ در محرومیت زدایی، اگر قراراست آب شرب یا مسکن یا مدرسهای انجام دهند این قرارگاه هستند که عملیات میکنند.
یک شوراها اندیشه ورزی دارند کنارش که محتوا تولید میکنند برای این که یک گروه جهادی در منطقهای که قرار میگیرد چگونه با مردم رفتار میکند.
جذب مشارکتها و از خیران چه جوری داشته باشد، تعامل با دستگاه اجرایی و کار عمرانی چگونه ورود پیدا کندو اینها هم سطح بندی شده و ساماندهی شده و صلاحیت فنی برای شان صادر شده است و در برنامه پنج ساله هفتم هم آمده است که قانون بسیج سازندگی در مجلس که تصویب شده است مقوم این است که الان اصلاحیه اش را در هیئت رئیسه مجلس داریم که قول دادند که بهار به صحن بیاید و اگر اصلاحیه نمایندگان مجلس رای بدهند هم شهدای خدمت تصویب میشود و هم به انگیزه جوانان برای حضور گروههای جهادی افزوده میشود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰